Vraky južného Francúzska..............nieco malo z toho, co mozete vidiet v sezone 2015


RubisFrancúzsko je úžasné miesto na potápanie. Hlavne Francúzska riviéra a jej famózne vraky. Dá sa povedať, že sú ich tu stovky od malých až po veľké na ktorých sa môžete kľudne potápať aj celý týždeň a stále budete mať čo vidieť a objavovať. K videniu sú vojnové lode z prvej a druhej svetovej vojny, zásobovacie lode, lietadlá ako napr. Hellcat, Wildcat alebo bombardér B-17 a povestnou čerešničkou na torte je vrak slávnej ponorky Rubis. Od potápania na lodi v Egypte alebo Maledivách sa potápanie vo francúzsku líši tým, že  večer budeme môcť kotviť pri prístave nejakého historicky zaujímavého pobrežného mestečka aby na nás dýchla atmosféra (dobré víno a morské špeciality) južného Francúzska. Potápačov zvyknutých prevažne na chorvátske vraky najviac prekvapí úžasne bohatá fauna a flóra. Niektoré vraky sú doslova „chlpaté“ od gorgónii a koralov. Uvidíte veľké  hejná malých ale aj veľkých rýb, ktoré sa vyskytujú v okolí vrakov kde sú vynikajúco chránené pred rybárskymi sieťami. Magnetom však bude veľký výskyt kanicov, murén a veľkých morských úhorovcov, častokrát väčších ako murény v Egypte.

FaunaV južnom Francúzsku si prídu na svoje hľavne náročnejší potápači obľubujúci vrakové potápanie ale sklamaný nebudú ani tí, ktorí uprednostňujú morskú faunu a flóru. Vraky sa nachádzajú prevažne v hĺbke od 30 metrov do 65 metrov. Náročnosť ponorov a lokality sa budú  prispôsobovať podľa záujmu a hľavne podľa skúseností jednotlivých posádok. V praxi to bude znamenať, že trasu budeme vyberať podľa skúseností a schopností najmenej skúseného potápača z danej skupiny.

Ponory sú pomerne ťažké. Buď z dôvodu hĺbky alebo prúdov. Kvalifikácia na potápanie v týchto lokalitách je minimálne AOWD a je nutné aby mali a vedeli používať dekobóju pretože niekedy sa musí výstup vykonávať na otvorenom mori a v prúdoch. Z hľadiska bezpečnosti je teda nutné aby ste ju mali a vedeli používať. Samozrejmosťou je tiež potápačský počítač.

FrancuzskoPotápa sa z lode. V prípade potreby je možný výsadok s gumeného člnu. Pred ponorom je vždy kvalitný breefing kde sa dozviete všetko potrebné o danej lokalite. V prípade záujmu sprevádza pod vodou potápačov aj jeden člen posádky. Obaja členovia posádky majú kurzy prvej pomoci a na palube je kyslíková stanica a plne vybavená lekárnička.

Popis vrakov a lokalít

Z reefov a útesov treba spomenúť  Sac de Langustier, kde je vždy množstvo rozmanitého života. Potápači zviknutý na mŕtve vody Chorvátska budú veľmi milo prekvapený množstvom a veľkosťou všetkých druhov rýb. Milovníci podmorského života,  ktorý “nemusia” vraky si teda tiež prídu na svoje. Podobných reefov a lokalít s množstvom fauny a flóry je v tejto oblasti samozrejme viac. Niektoré ponory sa môžu javiť náročnejšie vzhľadom na občasné silnejšie prúdy.



Ponorka Rubis

RubisPlavidlo s bohatou vojnovou minulosťou. Spustená na vodu bola v roku 1931. Slúžila vo Francúzskom námorníctve ako pokladač mín. Počas 2 sv. vojny bojovala na strane spojencov a na konte má množstvo bojových akcii. Po vojne slúžila aj naďalej v armáde a v roku 1958 bola so cťou, vďaka zásluhám, úmyselne potopená popri výbežku Cap Camarat a predišla tým zošrotovaniu. Mohla prenášať až 32 mín, mala 5 torpéd na zadnej časti a dva kanóny na palube. Je 66 metrov dlhá, 7 metrov široká a 8 metrov vysoká. Dnes jej vrak leží v hĺbke 34 – 41 metrov a patrí medzi najatraktívnejšie a najvyhľadávanejšie potápačské lokality na južnom pobreží Francúzska. Aj keď bol Rubis potopený pred viac ako 50timi rokmi, trup lode je zachovalý a skúseným  potápačom umožňuje aj prehliadku vnútorných priestorov. Menej zdatný potápači môžu vrak obdivovať zvonku. Morský život na vraku je úžasne bohatý.

Vrak Prosper Schiafino alias Donator

DonatorK jednemu z najkrajších vrakov patrí lod DONATOR. Loď bola postavená v roku 1931 v Bergene v Nórsku. Jej prvé meno bolo Petite Terre a prevážala banány z Francúzskych Antíl do Francúzska. V roku 1939 bola predaná C. Schiaffinovi, ale na začiatku 2. svetovej vojny sa z nej stala vojenská loď s menom Donator. Vojnu prežila bez poškodenia a znovu bola premenovaná na Prosper Schiaffino. O mesiac neskôr  10. Novembra  1945 viezla náklad vína a bední, ale bohužiaľ narazila na jednu z posledných mín, čo zostali v mori po vojne jednu míľu juhozápadne od Porquerolles sa potopila. 
Vrak je zlomený na dve časti, vrchná leží v hĺbke 35m a a spodná v 51m. Dá sa vplávať aj dovnútra, kde sa dá vidieť skladový priestor a dielňa. Vo väčšine prípadov tu uvidíte  obrovských kanicov. Nádherne zarastený farebnou vegetáciou (červené a žlté gorgónie) a je plný života. Náročnosť tohto vraku je trochu obtiažna vzhľadom na (občas) silné prúdy. Je tu potreba mať so sebou a vedieť používať dekobóju nakoľko tu výstup je voľnou vodou.

Sagona

SagonaVrak lodi Sagona (Le Grec) leží juhovýchodne od Porquerolles v hĺbke 35 - 47 metrov. Bola to malá nákladná loď dlhá 53,3m a široká 8,6m. Vyložená vážila 808 ton. Bola postavená v roku 1912 a postupne bola vo vlastníctve niekoľkých firiem. Nakoniec ju kúpil v roku 1943 majiteľ Zarati a plavila sa pod panamskou vlajkou. Sagona je známa tiež ako Le Grec, pretože v čase potopenia mala grécku posádku a doklady. Dňa 3. decembra 1945 narazila podobne ako Donator na zabudnutú mínu. Explózia roztrhla loď na dve časti, zničila palubu a hornú konštrukciu. Pri výbuchu zahynuli dvaja námorníci a jeden sa stratil. Okolo vraku je veľa života a množstvo vegetácie. Náročnosť tohto vraku je trochu obtiažna vzhľadom na (občas) silné prúdy. Je tu potreba mať so sebou a vedieť používať dekobóju nakoľko tu výstup je voľnou vodou.

Vrak Hellcat

HellcatPomerne zachovalý vrak americkej stíhačky Hellcat, dĺžka 10m, rozpätie 13m. Nachádza sa v hĺbke 54-57 metrov. Lietadlo Hellcat bolo nástupcom úspešnej série lietadla Wildcat. Bojoval v druhej polovici 2 sv. vojny pod peruťami US NAVY a Britského impéria. Vyrobených bolo 12 275ks a to od roku 1942 do roku 1945. Výzbroj: gulomet ráže 12,5mm a neskôr vybavený aj bombami o hmotnosti do 900kg. Bol schopný niesť pod každým krídlom 312mm rakety. Je tu potreba mať so sebou a vedieť používať dekobóju nakoľko tu výstup je voľnou vodou.

 

 

2011 diving-safari.cz Všetky práva vyhradené.

Vyrobil: jkr