Potápanie na Korzike

Korzika (po francúzsky (la) Corse, po korzicky Corsica) je ostrov v Stredozemnom mori na sever od Sardínie, v rámci Francúzska má postavenie „Korzickej územnej správnej korporácie“, ktoré je takmer identické s postavením francúzskych administratívnych regiónov.
Korzika sa úplne bežne považuje za ďalší francúzsky región, hoci roku 1991 oficiálne prestala byť regiónom a stala sa „Korzickou územnou správnou korporáciou (v rámci Republiky)“, čím získala miernu autonómiu.
K Francúzsku bola Korzika pripojená roku 1768 a považuje sa za integrálnu súčasť tzv. Metropolitného Francúzska (čo je opak Zámorského Francúzska). Metropolitné Francúzsko bez Korziky sa neformálne nazýva „pevninské Francúzsko“.
Od Sardínie Korziku delí Bonifácky prieliv. Korzika je veľmi hornatá (Monte Cinto, 2 710m). Východné pobrežie je málo členité, západné viac (riasového typu). Hlavné mestá sú Ajaccio a Bastia.



Najdôležitejšie mestá

Ajaccio - hlavné mesto ostrova s rodným domom Napoleona Bonaparteho, renesančnou katedrálou a múzeom Fesch s druhou najväčšou francúzskou zbierkou talianskej maľby po Louvre
Bastia – s barokovou starou štvrťou Terra Vecchia, najväčším korzickým kostolom St-Jean Baptiste, miestodržiteľským palácom (dnes etnografické múzeum)
Corte - symbol nezávislosti Korziky, v 18. storočí hlavné mesto, kultúrne a duchovné centrum ostrova,. Nad mestom sa týči pevnosť, atrakciou je Národný palác, Korzické múzeum a Korzická univerzita Pasquala Paoliho
Niolo – horský región vo vnútrozemí ostrova, raj pre milovníkov outdoorových športov
Sartène – „najkorzickejšie z korzických miest“ , dejisko mnohých medzirodinných a medzimestských vendiet
Aiguilles de Bavella – jedna z najkrajších horských scenérií južnej Korziky
G 20 – najznámejšia turistická cesta naprieč horami Korziky, jej prechod trvá najmenej 17 dní, závisí od počasia, kondície. Pri prechode sa napriek dobrému značeniu doporučuje kvalitná topografická mapa.
Pevnosť Bonifacio – opevnené centrum mesta na strmých útesoch padajúcich priamo do mora
Filitosa – megalitické centrum Korziky, menhiry pochádzajú z neolitu, tie „mladšie“ z čias Rímskej ríše.
Les Calanques de Piana – nevšedná krajina červených granitových útesov bizarných tvarov

Jedlo a pitie:
Korzická kuchyňa je ovplyvnená talianskou a francúzskou, ale má niekoľko originálnych jedál. Gaštan je tradičným korzickým jedlom a pridáva sa do viacerých jedál a dezertov. Typické korzické jedlá lonzu, coppa, ham, figatellu asaucisson sa pripravujú z bravčoviny, alebo z diviaka. Canistrelli je dezert s viacerými príchuťami. Nájsť reštauráciu so skutočným korzickým jedlom je ťažké.
Na ostrove varia niekoľko miestnych pív, majú vlastnú kolu a robia vlastné víno. Pri objednávaní koly nie je nezvyčajná otázka „Dáte si americkú alebo korzickú?“. Z pív sa oplatí vyskúšať značky Coloumbe, Pietra, Biere Torre, inde vo Francúzsku ich nezoženiete.
V reštauráciách a v hoteloch je do výslednej ceny zahrnutý aj 15% poplatok za obsluhu. Pri spokojnosti s obsluhou sa nechávajú ďalšie dve-tri percentá.

Čo Potápať od Calvi po Bastiu (okolo Cap Corse)

PTE DE LA REVELLATA

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 25m
Maximalná hĺbka: 40m
Ponor: stena
Viditeľnosť: Perfektná (>30m)




Potrebná kvalifikácia: CMAS** / AOW

Aktivity pod vodou: Podmorská flóra a fauna
Fotografovanie
Ponor na trening
Výstraha: Hľbka
Dodatočné informacie:
V tejto lokalite si možete užit potápanie v rozmedzí medzi 12m – 40m, ktorá ponúka nádhernú členistosť a kaňony, ktoré zostupujú od 15m – 35m. Je to miesto kde sa odporúča viac ako jeden ponor. Možete vidieť – kôrovce, červené a žlté sasanky, množstvo živočíchov ako murény, kanice....

LA BIBLIOTHÈQUE

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 10m
Maximalná hĺbka: 25m
Ponor: stena
Viditeľnosť: Dobrá (10-30m)

 



Potrebná kvalifikácia: OWD
Aktivity pod vodou: Podmorská flóra a fauna
Fotografovanie
Nočný ponor
Check dive

Dodatočné informácie:
Pekné miesto, ktoré pripomína svojim vzhľadom knižnicu. Skaly sú naskladané ako knihy v poličkach. Možete si dokonca aj prejst medzi skalami, sú tam ako keby vybrané knihy takže možte prechádzať pomedzi.

B17 WRECK Boeing B17 American bomber

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 25m
Maximalná hĺbka: 28m
Ponor: vrak – dĺžka 23m, rozpatie 32m
Viditelnosť: Dobrá (10-30m)

 


Potrebná kvalifikácia: CMAS* / OWD
Aktivity pod vodou: Podmorská flóra a fauna
Fotografovanie  
Dodatočné informácie:
Americký bombardér B17 bol používany počas 2. Svetovej vojny (1941+). Taktiež ho volali „Lietajúca pevnosť“ pretože bol dobre vyzbrojený, mal až 13 guľometov. V roku 1944 B17 bol na misii v Taliansku. Bohužial bol zasiahnutý nemeckými stihačkami. Bez akéhokoľvek rádia a navigácie, pilot Frank Chaplick sa rozhodol letieť na Calvi. Pristávacia dráha bola príliš krátka a tak sa rozhodol pristát na mori. V pilotnej kabíne sa nachádzajú stále dve sedačky a ovládacie prvky, ktoré sú tu na pevno. Jeden zo štyroch motorov má stále tri lopatky, ostatné sú poničené. Pri dopade lietadla na hladinu sa zadná časť oddelila a leží 200 metrov severovýchodne od zbytku lietadla. Vďaka „nenásytným potápačom“ je vrak celovo v horšom stave čo sa týka výbavy, ale zážitok je to stále úchvatný.

LE GRAND TOMBANT

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 18m
Maximalná hĺbka: 39m
Ponor: stena
Viditelnosť: Vyborná (>30m)

 

 

Potrebná kvalifikácia: CMAS* / OWD
Aktivity pod vodou: Podmorská flóra a fauna
Fotografovanie  
Výstraha: Hĺbka
Prúdy až 2knots  
Dodatočné informácie:
Veľmi pekná stenka. Je to druh kopca, ktorý končí ako stenka (začína v 17m a končí asi v 40m) Potápanie pozdĺž steny stojí za to, pretože v hĺbke Vás čakajú obrovské ryby. Možete mať prúd v hornej časti steny. Loď musí byť poriadne označená ako potapáčská loď, pretože táto lokalita je pri vchode do obchodného prístavu Ile Roousse. V tomto prípade je nutnosť potápačov používať potápačské deko-bóje a je nevyhnutnosť mať ich so sebou.

P-47 THUNDERBOLT

 

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 17m
Maximalná hĺbka: 18m
Ponor: vrak
Viditelnosť: Vyborná (>30m)



Potrebná kvalifikácia: CMAS* / OWD
Aktivity pod vodou: Fotografovanie
Dodatočné informácie:
Republic P-47 Thunderbolt bolo Americké stíhacie lietadlo, vo svojej dobe sa stalo najväčšou a najťažšou jednomiestnou stíhačkou s hviezdicovým motorom, a to platí dodnes. Počas 2. Svetovej vojny sa stal jedným z troch symbolov letectva USA (spolu s lietadlami Lockheed P-38 Lightning a North American P-51 Mustang). Bol prezývaný „Dzban/Jug“(skratka z anglického Juggernaut). Pri ponore žiaľ už nenájdete motor ani guľomety, ktoré vďaka nezodpovedným a ziskuchtivým potápačom nenávratne zmizli. Pilot, ktorý s týmto lietadlom havarol je dodnes neznámi.

B26 DE LAVASINA

 

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 63m
Maximalná hĺbka: 63m
Ponor: vrak
Viditelnosť: Dobrá (10-30m)

 


Potrebná kvalifikácia: CMAS*** / Rescue
Aktivity pod vodou: Fotografovanie
Vystráha: Hĺbka
Dodatočné informácie:
B26 bol vyrobený firmou Glenn Martin v Santa Anna, California. Bolo to Americké bombardovacie lietadlo strednej triedy, užívané za 2. Svetovej vojny. Bol moderne vybavený, avšak pre neskúsených pilotov obtiažne zvládatelný kôly pristávacej rýchlosti, ktorá musela byť vysoká vzhľadom na malé rozpätie krídiel (musel mať pristávaciu rýchlosť až 217km/h) Preto dostal nie príliž vábne prezývky ako napr.: Martin Murderer, The Flying Coffin, One-Way ticket či najznámejšia The Widow Maker (výrobca vdov)

ALCIONE C.

 

Charakteristika ponoru
Priemerná hĺbka: 18m
Maximalná hĺbka: 34m
Ponor: vrak
Viditelnosť: Vyborná (> 30m)




Potrebná kvalifikácia: CMAS** / AOW
Aktivity pod vodou: Fotografovanie
Podmorská flóra a sauna
Výstraha: Hĺbka
Dodatočné informacie:
Bola postavená v lodenici Gray and Co v roku 1915. Bol to 54m dlhý ropný tanker s výtlakom 521Brt. Vlastnila ju Talianska spoločnosť Cisterne Italiane Soliani. Bola potopená 14.4.1943 pri meste Alistro britskou ponorkou HMS Taurus, 2nm od Korsiky. Leží na piesčitom dne orientovaná provou k brehu.

 

2011 diving-safari.cz Všetky práva vyhradené.

Vyrobil: jkr